Peta Sabah
Di Sabah akhir-akhir ini, Jelas kenampakan bahawa ada dikalangan masyarakat yang terlalu taksub melihat perubahan. Dengan ghairah mengharap kan sesuatu perubahan kepada pemimpin dan kerajaan dalam kadar yang segera. Sehingga menimbulkan prasangka, perselisihan faham dan kebencian di kalangan mereka.
Kira nya hal-hal saperti ini akan berlanjutan, sudah pasti akan mengancam ketenteraman dan keamanan yang sedia ada . Sepatutnya sejarah telah mengajar kita.
ANTARA BERUBAHAN DAN KESTABILAN MANA PILIHAN ANDA
Dari pandangan mata kasar, minda sebilangan rakyat di sini, telah mula dikaburkan oleh kekecohan ini. Sehingga ada yang mengharap kan agar pemimpin-pemimpin mereka berani memperjudikan nasib melalui perkongsian kuasa dengan PAKATAN RAKYAT (PR).
Namun pada hakikat nya majoriti rakyat di peringkat akar umbi maseh merasa selesa dengan keadaan yang sedia kala. Ia itu di bawah Pemerentahan Kerajaan BN.
JANJI DO TARANG BULAN
Cerita mengenai pergolakan politik yang pada mula nya hanya berkisar di bandar-bandar dan pekan-pekan, kini telah mula menular hingga ke kampung-kampung. Justru itu, lagu ‘ katak si lompat katak’ dan lagu-lagu Dusun saperti ‘gontian pengerusi ( ganti kan ketua) dan ‘Janji do tarang bulan’ kerap dinyanyikan di sana sini.
Seakan-akan pergolakan politik masa kini, diibaratkan sebagai tabloid yang melambangkan permulaan sebuah drama bersiri.
KALAU BUKAN SALAH PARTI SALAH SIAPA?
Walau pun banyak yang tidak setuju, saya percaya bahawa kegagalan kerajaan yang kita terasa kini, bukan terletak pada BN atau mana-mana parti (kecuali parti komunis) tetapi terletak kepada pemimpin-pemimpin yang mengendali nya.
Kegagalan yang saya maksud kan ada lah berpunca dengan kecuaian pemimpin-pemimpin yang sedia ada dalam melaksanakan tanggung jawab kepada rakyat. Terutama sekali rakyat miskin di luar bandar.
Antara lain, Kebanyakan pemimpin atau wakil-wakil rakyat BN di Sabah gagal menyediakan LAPURAN KEMAJUAN UNTUK RAKYAT atau INDEK KEPUASAN PENGUNDI(IKP) di kawasan masing-masing.
APA ITU INDEK KEPUASAN PENGGUNDI (IKP)
Lapuran ini merupakan Penyata yang sepatut nya disediakan oleh tiap-tiap wakil rakyat (YB). Penyata yang di gunakan oleh pehak pengurusan untuk mengenal pasti kepuasan masyarakat tempatan terhadap kualiti services yang di dilaksanakan di kawasan masing2 selaras dengan janji2 pilihan raya dan arahan Perdana Menteri Malaysia ketika itu.
Saperti yang kita sedia maklum selepas kemenangan majoriti parti komponen Barisan Nasional (BN) dalam PRU11 tahun 2004 , PM telah mengarahkan setip2 wakil rakyat BN untuk melapurkan kemahunan rakyat jelata kepada beliau dalam kadar tiap-tiap tiga bulan sekali.
Gambar Perhimpunan BN
Menurut PM, objektif IKP ini ada lah untuk memenuhi syarat yang telah di janji kan oleh BN pada para pengundi semasa berkempen dalam pilihan raya lalu. Ia itu BN berjanji untuk mendengar, melapur dan bertindak untuk memperbaiki kualiti services agensi-agensi kerajaan di seluruh kawasan di Malaysia; termasuk kawasan-kawasan di Sabah dan Sarawak.
‘HYPOTHESIS’ OBJEKTIF DAN MEKINISMA INDEK KEPUASAN PENGUNDI (IKP)
Pada dasar nya lapuran (IKP) ini dijangka akan membantu para penggundi (masyarakat) untuk menaikkan lagi taraf ekonomi dan memperbaiki lagi taraf hidup mereka ke satu level yang sempurna lagi ideal dalam jangka panjang.
Mekinisma untuk menjayakan IKP ini, ada lah dengan penglibatan YB selaku ketua atau pengurus lapuran di bantu oleh Pemimpin kemajuan rakyat(PKR), ADDO, CDO, pemaju mukim pemaju masyarakat dan JKKK setempat.
Carta 'Lines Of Command' IKP
Dalam proses ini, YB tersebut samesti nya mengagihkan tugas-tugas kepada Pegawai tersebut dalam dua kategori;
1) Satu pasukan melaksanakan kerja-kerja siasatan dan menggutip data-data. Terdiri dari ;
1.1) Pemaju Mukim, Pemaju Masyarakat dan JKKK Setempat
2)Pasukan yang menyimpan dan memproses data-data tersebut.
2.1) PKR, ADDO ,CDO dan kaki-kaki tangan pejabat
3) Manakala YB ada lah selaku Pengurusi yang membuat keputusan terakhir.
Data-data yang telah di process (stimulate) ini akan memperlihatkan indek atau peratusan kepuasan para penggundi (customers) terhadap kemudahan (services) yang dilaksana kan oleh agency-agency kerajaan di kawasan masing-masing.
SINOPSIS
• Kerana kegagalan menyempurnakan lapuran Indek Kepuasan Penggundi (IKP) ini, dijangka telah melibatkan kerugian kepada rakyat Negeri Sabah sekurang2 nya RM 120,000,000 peruntukan setahun dari kerajaan pusat yang berupakan peruntukan ‘Pre-emptive’.
• Ini berpandukan kiraan kasar tiap-tiap DUN sepatut nya mendapat bantuan minima RM 2,000,000 setahun untuk tujuan penyempurnaan kemudahan rakyat di seluruh kawasan di Sabah.
Dari sudut yang lain, kita andaikan bahawa ada diantara YB tidak tahu bahawa program ‘Aku janji’ ini telah ujud. Sedangkan ia nya telah di manfaatkan dengan sepenuhnya oleh negeri-negeri di Semenanjung dan Sarawak. Atau pun YB tersebut tidak pandai merealisasikan IKP ini.
RUMUSAN
Kecemerlangan BN dalam Sabah dalam PRU12, melambangkan bahawa minda rakyat Sabah maseh belum terbuka kepada isu-isu yang melibatkan keadaan hidup sebenar mereka. Kehidupan yang dibayangi oleh kemiskinan dan pengangguran. Kerana itu mereka telah terpedaya oleh pemimpin yang pandai membuat janji.
Dalam kontek yang sama, minda rakyat jelata di beberapa negeri-negeri Semenanjung telah jauh maju kehadapan. Mereka berani membuat keputusan untuk mengundi pemimpin dari muka-muka baru.
Malang nya bagi BN, pemimpin-pemimpin yang telah dipilih itu, ada lah terdiri dari parti pembangkang.
EPILOG
Nampak nya YB-YB yang gagal ini telah mengubah corak dan taktik dengan mengeluarkan kenyataan berani di surat-surat khabar. Konon nya mereka ini ada lah pembela nasib rakyat. Pada hal isu-isu yang mereka gunakan itu ada lah gimik lama. Isu pokok atau isu sebenar saperti kemiskinan dan pengangguran mereka ketepikan.
Saya tidak heran di suatu hari nanti rakyat Sabah akan sedar juga bahawa selama ini mereka telah di manipulasi kan oleh pemimpin-pemimpin yang hanya pentingkan pangkat dan harta semata-mata.
Masa juga yang akan menentukan nasib YB-YB yang gagal ini.