SOLYMONE BLOG

RAYMOND TAN THE JUDAS OF SAPP? PART 2

Image of Raymond Tan and Musa
RAYMOND TAN CASE, IS UNPRECEDENTED SAY LDP PRESIDENT(English Version)
Datuk Seri Musa Aman (DSMA) had decided to see PM to discuss Datuk Raymond Tan Shu Kiah (DRTSK)’s position in the state Cabinet and Barisan Nasional (BN). He made this statement after he chairing the Cabinet meeting Wednesday.
Parti Liberal Demokratik (LDP) President, Datuk V.K.Liew noted that the move by Datuk Seri Musa Aman (DSMA) to reinstate Datuk Raymond Tan Shu Kiah to hold his previous post as a Sabah Deputy Chief Minister and Minister of Work , was unprecedented .
Datuk Raymond who was formally Sabah Progressive Party (SAPP) had tendered his resignation as Sabah Deputy Chief Minister and Minister of Works on Monday after the party decided to pull out from BN. On the same token , his letter to quit SAPP follow suit. However DSMA told him to remain in the two posts pending a decision.
TINDAK TANDUK DATU SERI MUSA AMAN MENCETUSKAN PERSOALAN DI KALANGAN PARTI KOMPONEN BN
Tindakan Datuk Seri Musa Aman untuk mempertahankan kedudukan Datuk Raymond dalam Kabinet Negeri, telah mendapat tentangan dari pemimpin-pemimpin BN Sabah. Antara lain termasuk lah MP Kalabakan Datuk Abdul Ghapur , Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP), Datuk V.K.Liew dan Setiausaha Agung UPKO Datuk Wilfred Madius Tangau .
Menurut Datuk Ghapur, tindakan membenarkan ahli bebas memegang jawatan kanan dalam Kabinet akan mencetuskan masaalah dalam gabungan BN. Manakala Datuk V.K.Liew menyifatkan tindakan saperti ini tidak pernah di lakukan sebelum ini.
Selama ini tindak tanduk DSMA, dalam membuat keputusan jarang sekali di pertikaikan oleh pemimpin-pemimpin dari parti komponen parti BN yang lain. Ini termasuk keputusan beliau dalam memilih calun-calun untuk mewakili BN dalam PRU12 yang lalu.
Dalam PRU12 tersebut, banyak yang merasakan bahawa Beliau telah sengaja menidakkan hak pemimpin-pemimpin yang berkualiti untuk disenaraikan sebagai calun; saperti Datuk Seri Salleh Said keruak (Kota Belud), Tan Seri Pandikar Hj Amin(Tempasuk), Datuk Amir Kahar Tun Mustafa(Banggi), Datuk Masrani Parman(Pitas), Datuk Shamsu Baharum(Silam), Datuk Jasa Raudah(Kunak), Datuk Mohd Lan Allani(Sulabayan) and Datuk Basali Hj Abdul Hamid(Bugaya).
Namun kerana keputusan PRU12 di Sabah baru-baru ini cemerlang, beliau telah selamat dari di kecam habis-habisan oleh pemimpin-pemimpin dalam UMNO sendiri.
DATUK SERI MUSA MENGUNDANG MASAALAH
Walau macamana pun Menurut penganalisa – penganalisa politik, tindakan Datuk Seri Musa mempertahankan jawatan Datuk Raymond tanpa memikirkan risiko ada lah tidak bijak . Seakan-akan beliau sengaja mencari bala.
Menurut mereka, dalam kes ini, DSMA bukan berurusan dengan UMNO. Tetapi mencampuri hal dalaman parti komponen yang lain. Saperti kata Datuk V.K.LIEW , “ unprecedented move” atau tindakan yang belum pernah di lakukan selama ini.
Mengikut perlembagaan, perlantikan Menteri Negeri Sabah, ada lah prerogative ketua Menteri Negeri Sabah. Bukan Perdana Menteri sapertimana yang DSMA sedang lakukan. Kecuali kalau yang di lantik itu ada lah ahli UMNO. Mungkin mengikut dasar, Presiden parti selaku Perdana Menteri perlu di rujuk.
Ketara sangat keghairahan beliau dalam menangani masaalah Datuk Raymond. “Tindakan ini mengelirukan ahli-ahli parti komponen BN yang lain. Saperti ada sesuatu di sebalik batu.” kata mereka.
Kalau PM selamat dari dikenakan ‘ usul tidak percaya’. Takut-takut pula penyakit itu akan bertukar arah kepada Ketua Menteri Sabah. Mana lah tahu, di Negeri dibawa bayu ini, macam-macam ada.
EPILOG
Untuk pandangan saterus nya dan kalau sudi, sila layari blog SUARA SUKJ bertajuk " RAYMOND TAN MEMENTING PANGKAT 'http://suarasukj.blogspot.com/2008/09/raymon-tan-mementingan-pangkat.html.
0 comments:

VISITORS DETAIL LOCATION


VISITORS GEOFLAGS SINCE AUGUST 26, 2009

SABAH, MALAYSIAN BORNEO - THE LAND BELOW THE WIND

https://www.youtube.com/watch?v=FwwqqEiV0is

National Portal News Onine

Translate

TOTAL PAGES VIEW SINCE 30 DAYS AGO

TRANSLATE TO YOUR LANGUAGE

Solymone

My photo
Tenghilan, TUARAN, Sabah, Malaysia

MY FACEBOOK

VISITORS LOCATION GLOBE

VISITORS NATIONAL FLAG

VISITORS GEOFLAGS BY CITY

WHY I KEEP RE-VISITING SABAH

WHY I KEEP RE-VISITING SABAH
Clicks To Read

IINTERNATIONAL BLOGSPOT

BLOG ARCHIVE

MALAYSIAN BORNEO BLOGGERS

MALAYSIAN BORNEO BLOGGERS

...................................................................

...................................................................
MALAYSIAN
Blog Widget by LinkWithin