SOLYMONE BLOG

'SOCIAL CONTRACT' - PANDANGAN ORANG SABAH

Akhir-akhir ini selain daripada menghayati berita mengenai hasrat DSAI mengambil alih tampuk kerajaan, timbul lagi satu cerita fasal ‘social contracts’(SC). Atau dalam erti kata yang ringkas “Pengagihan hak-hak kepada semua kaum terutama sekali hak istimewa Bumiputera yang dimaktubkan dalam perlembagaan kerajaan Malaysia".
Di Semenanjung Malaysia isu SC ini hangat juga di bincangkan secara diam-diam di merta tempat. Di corong-corong TV, blog-blog, warong-warong dan perhantian Bas. Kebanyakan Pemandu-pemandu teksi yang saya tanya peka tentang hal-hal yang berkaitan dengan isu SC ini. Cuma mereka tidak ambil kira sangat hal-hal saperti ini.
Menurut mereka, pertikaian pendapat di kalangan ahli-ahli politik mengenai SC ini memang sudah ada. Cuma ia nya mula menarik perhatian ramai setelah Dato Ahmad Ismail mantan ketua UMNO Bukit Bendera dengan lantang nya menggempar gempurkan status dan latar belakang kaum Cina di Malaysia ini. Hal ini telah menimbulkan krisis dikalangan banyak pehak terutama sekali parti GERAKAN.
Dalam kontek yang sama Tun M, dalam blog beliau, telah juga menyuarakan pandangan beliau mengenai hal-hal yang banyak berkaitan dengan' social contract' ini . (http://test.chedet.com/).
Saya labelkan isu ini dalam kategori Super Sensitif . So, untuk memberi sebarang analisa, kita perlu hati-hati dan mempunyai kepakaran yang luas tentang sejarah Malaya dan hal ehwal politik Malaysia.
However, saya ingin juga kongsi serba sedikit pandangan orang-orang di sini tentang isu ' yang berkaitan dengan 'Social Contract'.
SABAH BOLEH BAH

Di Sabah, kalau di bandingkan dengan di Semenanjung, terdapat lebih banyak lagi suku kaum. Saperti Cina, Kadazan, Dusun, Bajau, Brunei, Murut dan banyak lagi. Namun telah berkurun lama nya, sejak pemerintahan USNO hingga masa kini, harmoni di kalangan kaum ada lah kekal. Tanpa banyak mempersoalkan siapa besar.
Unik juga kalau di fikirkan bahawa sama ada orang Islam atau bukan Islam dan terdiri dari berbilang kaum boleh duduk satu meja dan sembang mesra tanpa memikirkan ada nya ‘Social Contract’ di kalangan mereka.
Menurut kawan saya saorang pakar sociology ,fenomena seperti ini jarang berlaku di Semenanjung. Cuma sejak kaum Cina daripada Semenanjung datang bawa modal yang banyak dan berniaga di sini, terdapat sebanyak sedikit cabaran.
Mulai berlaku berbagai insiden berciri penindasan. saperti pembelian tanah dan sebagai nya. Ketara sangat perbezaan dikalangan Cina Sabah dan yang datang dari Semenanjung. Kalau di bandingkan, Cina daripada Semenanjung lebih agresif dan bermotivasi dalam menjalankan Perniagaan.
Namun penduduk Bumiputera di sini, tidak mengambil berat sangat hal tersebut. Kerana dalam banyak hal, mereka mampu berdaya saing dengan kaum Cina dari Semenanjung.
Pendek kata, soal krisis ‘Social Contract’ yang macam nak rak di war-warkan; di sani hanya lah di ibaratkan saperti embun di pagi hari.
0 comments:

VISITORS DETAIL LOCATION


VISITORS GEOFLAGS SINCE AUGUST 26, 2009

SABAH, MALAYSIAN BORNEO - THE LAND BELOW THE WIND

https://www.youtube.com/watch?v=FwwqqEiV0is

National Portal News Onine

Translate

TOTAL PAGES VIEW SINCE 30 DAYS AGO

TRANSLATE TO YOUR LANGUAGE

Solymone

My photo
Tenghilan, TUARAN, Sabah, Malaysia

MY FACEBOOK

VISITORS LOCATION GLOBE

VISITORS NATIONAL FLAG

VISITORS GEOFLAGS BY CITY

WHY I KEEP RE-VISITING SABAH

WHY I KEEP RE-VISITING SABAH
Clicks To Read

IINTERNATIONAL BLOGSPOT

BLOG ARCHIVE

MALAYSIAN BORNEO BLOGGERS

MALAYSIAN BORNEO BLOGGERS

...................................................................

...................................................................
MALAYSIAN
Blog Widget by LinkWithin