KOTA KINABALU - The federal government has allocated some RM17 billion to pave all roads within 30km radius of towns in Sabah by the year 2015.
Works Minister Datuk Mohd Zin Mohamed said the huge allocation was in line with the government's vision and commitment to boost the state's infrastructure development.
"We are aware that there are still many roads which have not been upgraded or paved in Sabah and there are also places in the rural areas which have no roads at all.
"We hope to complete the project by 2015 or at the latest by 2017," he told reporters after a briefing on the state's infrastructure development here.Mohd Zin said Sabah had 15,756km of roads of which 5,686km are paved roads and 9,635km gravel roads. The rest are laterite roads.
Works Minister Datuk Mohd Zin Mohamed said the huge allocation was in line with the government's vision and commitment to boost the state's infrastructure development.
"We are aware that there are still many roads which have not been upgraded or paved in Sabah and there are also places in the rural areas which have no roads at all.
"We hope to complete the project by 2015 or at the latest by 2017," he told reporters after a briefing on the state's infrastructure development here.Mohd Zin said Sabah had 15,756km of roads of which 5,686km are paved roads and 9,635km gravel roads. The rest are laterite roads.
Sunday, 23 November, 2008
People are more interested in action. That statement for me NOT even "an action plan". Its nothing more than "promises". Tell me how many % political promises are fullfilled?.
I believe there isn't much action or concrete decision on existing completed propossed roads yet.. So anybody feels proud of that announcement?
Sunday, 23 November, 2008
Saya benar-benar setuju dengan Sabakita. Banyak jalan-jalan utama, bukan sekadar jalan jalan kecil kampung, masih lagi belum berturap. Ini menjadi penyumbang utama kepada gejala kemiskinan. Rasanya, jika perkara ini terus ditangguhkan, program kpembasmian kemiskinan yang mempunyai peruntukkan yang besar tidak akan samapi ke sasaran. Malah ianya akan menjado program untuk menambah kekayaan kepada golongan tertentu sahaja yang mempunyai akses kepada jajaran jalanraya yang baik. Gejala kemiskinan pelu dilihat dari segi ketiadaan infrastruktur jalanraya. Ini terbukti apabila densiti dan stastistik kemiskinan bertumpu ke kawasan yang tiada kemudahan infrastruktur khasnya jalanraya. Sekiranya kerajaan mahu membasmi kemiskinan, kerajaan harus mengutamakan soal jalanraya. Jika tidak gejala ini akan terus menjadi phenomena.
Monday, 24 November, 2008
Salam....
RM17 billion or RM1000 billion ke..kalau tiada tindakan susulan akan jadi rhetorik le ceritanya. Sekarang...siapakah yang perlu kita persoalkan?? Kementerian Kerja Raya..Yang Berhormat..atau kerajaan?? Kalau peruntukkan sudah ada, tapi tidak dipohon..apa jadi?? Kalau sudah diluluskan..tapi YB kawasan yang terlibat buat karenah pun satu hal juga..Habis tu..nak buat macammana??
Yang jadi mangsa ..rakyat, yang dapat keburukan..KERAJAAN. Birokrasi...menjadi penghalang kemajuan!! Kalau ini macam..BRANTI NU JADI MANUSIA!!
Monday, 24 November, 2008
Common guys. Think positive. Beri lah sikit kepercayaan dan support pada kerajaan. Terutama nya kepada Dato Ir. Datuk Mohd Zin Mohamed, Menteri Kerja raya Malaysia. Beliau ini jarang sekali membuat pengumuman di Sabah saperti ini.
Peruntukan sebanyak RM 17 billion tu bukan nya kecil. Kalau peruntukan sebanyak ni dapat di manafaat kan dengan separuh nya oleh Sabah, pasti nya akan merubahkan senario jalan-jalan di Sabah ini.
Bayangkan betapa indah nya pemandangan kira nya jalan-jalan luar bandar yang dehulu nya berabuk kini sudah berturap.
Jalan-jalan yang hanya dapat di lalui oleh ‘four wheel drive’ kini dengan mudah dilalui oleh kerita kecil saperti kancil dsn. Jambatan kayu akan di ganti dengan jambatan besi atau pun konkrit.
Urusan yang melibatkan pengangkutan pasti akan lebih lancar dan bertambah mudah. Itu lah harapan kita. Insyaalah.
Namun tidak dapat dinafikan bahawa keraguan di kalangan kita timbul terutama sekali dari aspek tatacara, lokasi dan Pengusaha projek-projek jalan raya itu nanti.
Sabelum saya meneruskan rumusan, saya kena kenal pastikan dehulu pandangan saudara-saudari saperti berikut;
1)Saudara Sabahkita meragui sama adakah projek-projek yang di laungkan ini mempunyai peruntukan saperti dijanjikan. Sedangkan jalan-jalan yang sedia ada pun maseh belum dapat diselesaikan perlaksanaan dengan sepenuhnya.
2)Denakan Jomosama pada pengertian saya meragui tentang pengendalian projek secara total dan kerjasama dari pemimpin tempatan bilamana projek ini dilaksanakan nanti. Rakyat akan jadi sasaran dsn.
3)Saudari Senjaliza merasakan terlalu banyak janji dibuat selama ini, namun tidak kesampaian. Mungkin saperti ‘ janji Do tarang Bulan’ ? . Maksud nya beliau meragui kaedah perlaksanaan projek ini nanti. Takut-takut prioriti nya tidak menepati sasaran. Yang dapat habuan cuma golongan tertentu. Akhir nya rakyat juga jadi sasaran. Yang miskin tetap jadi miskin.
Secara am nya ada lah amat susah untuk mempertikaikan pendapat ketiga-tiga blogger yang sensasi ini. kerana ia nya memang pun tepat , betul lagi jujur.
Walau macammana pun saya selaku tuan rumah kena lah ulas kan juga sekadar mana yang termampu. Secara hypothesis pandangan saya ada lah saperti berikut;
1)Untuk memenangi PRU13, Saya rasa projek ini suka atau pun tidak, akan di laksanakan juga. Perancangan dan perlaksanaan berteraskan kerja sama diantara JKR Sabah dan JKR Malaysia. Mungkin khidmat consultant yang berwibawa di gunakan juga untuk tujuan bantuan. So dari kontek teknik tiada masaalah akan timbul.
2)Siapa dan siapa yang akan melaksana projek ini pun bukan juga masaalah. Banyak Kontraktor yang berwibawa boleh di kenal pasti bila-bila masa ( dari dalam dan luar Sabah kalau perlu).
3)Kira nya lokasi telah di kenal pasti, gangguan dari pemimpin tempatan selalu nya tidak akan timbul. Kerajaan sudah biasa berurusan dengan mereka sebelum ini.
4)Dijangka perancangan menyeluruh bermula bila-bila masa dan sebilangan kecil projek di jangka akan bermula pada pertengahan bulan jun 2009.
Pada pandangan saya masaalah yang mungkin timbul ada lah dari aspek AREA dan LOKASI projek. Dari pengalaman saya selaku salah seorang Juru Perancang jalan-jalan raya JKR sabah, ada lah amat susah untuk menentukan prioriti utama di kawasan mana yang di mulakan dulu.
Terlalu komplek untuk mengenal pasti indek kemiskinan saperti yang disebutkan oleh Senjaliza. Kecuali ada bantuan dari YB dan krew beliau bersama Pegawai–Pegawai perancangan di peringkat daerah .
Mereka ini kena bekerja keras untuk membuat submission yang ambitious dan reliable dalam kadar masa yang segera. Saperti money market , siapa yang buat investment dengan baik akan mendapat ganjaran yang baik
Itu sahaja lah yang dapat saya huraikan buat masa ini. Untuk berfikir positif , kadang-kadang bukan mudah.
Post a Comment